Kuinka paljon vettä pitää juoda?

Kuinka paljon vettä pitää juoda?

Ruokavaliota annettaessa ihmisiä neuvotaan juomaan vettä 2, 3, jopa 4 litraa päivässä. Olipa kenenkin näkemys oikeasta määrästä mikä tahansa, toteutusprosentti on monesti suht alhainen, tai vähintään ailahteleva. Myöhemmin kysyttäessä onko ohjeistettu määrä toteutunut saadaan vastaukseksi usein ”no se on nyt vähän jäänyt”, tai vastaavaa. Ja ymmärtäähän sen, koska vesi ei varsinaisesti ole juuri ole se tekijä, jonka vuoksi paino putoaa (dieettaajat), tai lihasmassa kasvaa (lihasmassan kasvattajat). Vesi voi silti olla se tekijä, joka hidastaa laihtumista, tai lihaksen kasvamista. Sen lisäksi vesi on suoraan sanottuna hel**tin tärkeä osa ihmisen hyvinvointia.

Yritän avata asiaa kansankielellä ymmärrettävästi. Kuvitellaan tilanne missä peset vain hampaat päivittäin, mutta jätät käymättä suihkussa, saunassa, kylvyssä. Jätät siis kaiken muun peseytymisen tekemättä. Aika ällöttävä ajatus vai mitä? Tuo on juuri se tilanne mitä tapahtuu, kun vettä ei juoda tarpeeksi. Veden riittävä juominen on sama asia, kuin peseytyminen, mutta sisäisesti. Sen lisäksi vedenjuominen vaikuttaa suorituskykyyn (kestävyys ja voimantuotto). Arkielämän kannalta ehkä vielä tärkeämpää on se, että riittävä (tai riittämätön) nesteytys vaikuttaa ihmisen ajatuksenjuoksuun.

Jos et juo tarpeeksi, et opi, ajattele, tai käsittele tunteita niin hyvin kuin käsittelisit riittävästi nesteytettynä. Vähän sama mitä tapahtuu väsyneenä, tai pienessä hiprakassa. Ongelma onkin siinä, että moni ihminen kärsii nestevajauksesta jatkuvasti. Toisinsanoen toimii vajaalla toimintakyvyllä jatkuvasti. Kannattaako jättää korjaamatta asia mikä vaikuttaa selkeästi terveyteen ja toimintakykyyn, jos se on helposti korjattavissa? Veden juominenhan on jopa helpompaa ja halvempaa, kuin vaikkapa ruokavalion kuntoon laittaminen. Siihen vaaditaan vain viitseliäisyyttä ja pitkäjänteistä tekemistä.

Paljonko sitä vettä sitten kannattaa juoda? Tästä on hyvin kirjavaa näkemystä, mutta olisi varmasti hyvä, jos joisit edes 2-2,5 litraa päivässä, olettaen ettet harrasta säännöllisesti liikuntaa ja elämäsi on suht paikallaan pysyvää. Jos taas olet liikkuva ihminen kannattaa vettä killittää 3 litraa. Mahdollisesti enemmänkin, riippuen aktiivisuuden tasosta ja olosuhteista (ympäristön lämpötila, kosteus, onko syömäsi ruoka kuinka kuivaa jne.).
Juo aamulla herätessä hieman isompi annos, esimerkiksi 0,5-1 litra ja sen jälkeen tasaisesti pitkin päivää loput. Treenin aikana kannattaa myös juoda reilusti mahdollisuuksien mukaan.

Seuraa omaa vedenjuontiasi vaikka parin viikon ajan ja näet helposti pitääkö asiaan panostaa enemmän.