Miksi tarkat ruokavaliot ei toimi?

Miksi tarkat ruokavaliot ei toimi?

Sinulle tarjotaan valmiiksi laskettua ruokavaliota ja mielestäsi sopivaan törmätessäsi saatat ajatella ”loistavaa, kerro mitä minun pitää tehdä laihtuakseni, jotta minun ei tarvitse tuhlata ajatustakaan siihen mitä laitan suuhuni!”

Kyllähän tarkoin lasketut ruokavaliot toimivatkin…tietyn aikaa. Tarkoin lasketut ruokavaliot nimittäin auttavat saavuttamaan lyhyen aikavälin tavoitteita ja painonpudotusta, kuten vaikkapa jokusen kilon kesäistä rantakuntoa varten, tai saadaksesi työterveyslääkäriltä taputuksen olkapäälle kolesteroliarvojen laskemisesta.

Ongelma onkin siinä että kehomme tottuu säntilliseen syömiseen hyvinkin pian ja saatat löytää edestäsi uusia ongelmia. Esimerkiksi niukkakalorinen ruokavalio saa painon kyllä putoamaan nopeasti, mutta sen jälkeen laihtuminen voi tyssätä ja näin ollen pitäisi joko pudottaa kaloreita entisestään, tai lisätä liikuntaa. Kumpikin vaihtoehto on huono kehon aineenvaihdunnan kannalta.

Voihan ruokavaliota toki muokata aina elämäntilanteeseen sopivaksi ja miksipä ei näin tekisi. Kalorin tarkkuudella laskettu ruokavalio on kuitenkin ehkä enemmän kilpaurheilijan elämään sopiva lähestymistapa.
Jos tavoitteellinen liikunta ei ole osa elämääsi selviät paljon helpommalla, kun luot itsellesi monipuolisen ja sallivan ravintopohjan mihin ei liity ruoan puntaroimista joka aterialla. Pidät vain huolen että ruokasi on terveellistä, auttaa sinua voimaan hyvin ja määrät pysyvät hallinnassasi.

Painosi pysyy kyllä kurissa, vaikka lähestyisit syömistä hieman rennommallakin otteella, kun perus tekeminen on kunnossa ja syömäsi ruoka laadukasta.

Kun keskityt pitämään itsestäsi huolta osana arkea, todennäköisyys parempaan ja ennen kaikkea pysyvämpään lopputulokseen on valtavasti suurempi, kuin jokaista riisinjyvää puntaroimalla