Miten selvitä poikkeustilanteesta henkisesti?

Miten selvitä poikkeustilanteesta henkisesti?

Nyt kun COVID-19, eli tutummin koronavirus koskettaa meistä aivan jokaista, oireilee itse kukin
omalla tavallaan ja henkinen kantti on koetuksella.

Motivaatio on alati muuttuva tila, jota täytyy työstää sen ylläpitämiseksi. Erityisesti nyt vaikeina
aikoina omaa mielen vahvuutta pääsee harjoittamaan haluamattaankin. Jos jotain positiivista
tilanteesta on löydettävä, niin ainakin se että tuleepahan painetestattua oma päättäväisyys ja
motivaation taso hyvinkin läpikotaisesti.

Olipa tavoitteena pysyvän elämäntapamuutoksen tekeminen tai tavoitteellinen lajiharjoittelu, tuli
koronan aiheuttama muutos hyvin nopeasti ja radikaalisti. Tällöin ei mieli välttämättä ehdi mukaan
muuttuneeseen tilanteeseen. Tämä näkyy motivaation häviämisenä sekä mielialojen heittelyinä.
Ensin olisi tärkeää hyväksyä tilanne ja rakentaa uusi lähtökohta ja näkökulma, eli nyt ei pääse
tekemään niitä totuttuja rutiineja, kuten oli suunnitelmissa. Tilanteelle vihaisena tai surkeana
oleminen ei hyödytä, koska se ei muuta tilannetta. Viha/ surkuttelu nostaa vain turhaa stressiä ja
negatiivisia tunteita. Tilanteen hyväksymisen jälkeen lähdetään rakentamaan suunnitelmaa
puhtaalta pöydältä ja mietitään vaihtoehtoisia ratkaisuja, eli miten tästä jatketaan eteenpäin.

Pyri ohjaamaan ajatukset enemmän positiiviseen suuntaan ja kehitä ongelmanratkaisutaitojasi:

Esim.

”Ei pääse treenaamaan” (negatiivinen ajatusmalli, joka leikkaa mahdollisuuksilta siivet)

-> mieti mieluummin, miten pääsisi treenaamaan (positiivinen, mahdollisuuksia avaava ajatusmalli)

-> kotitreeni on yksi hyvä vaihtoehto, vaikka se ei välttämättä aktiiviurheilijalle aivan riitäkään
kunnon kehittämiseen. Se on silti parempi kuin ei mitään!

Mieti asiaa samalla muilta kanteilta, eli mitä hyvää mahdollinen tauko treeneistä voi saada aikaan?
Kevyempi treenikausi auttaa hermostoa palautumaan, jolloin paluu kuntosalille voi saada aikaan
todella hyvän kehityspyrähdyksen.
Sinä valitset, miten päätät ajatella ja vietkö ajatuksesi sekä tunteesi (ajatukset ja tunteet ovat
yhteydessä toisiinsa) kohti positiivista, ongelmista selviävään suuntaan, vai jäätkö paikoillesi
murehtimaan ja annat vallitsevan tilanteen pilata motivaatiosi pitkälle tulevaisuuteen saakka!