Kuinka pitää kiinni rutiineista? Mitä on rutiinihygienia?

Kuinka pitää kiinni rutiineista? Mitä on rutiinihygienia?

Minkä takia niistä hyvistä, eteenpäin vievistä ja kehittävistä rutiineista on niin helppo laistaa varsinkin silloin kun on pikkasen kiirettä, stressiä ja väsymystä ilmassa?
Leikitään pientä ajatusleikkiä jossa elämä on huone missä erilaiset rutiinit ja tavat on tavaroita, joita käytetään päivittäin. Jos tuota huonetta ei siivota ikinä, ne tärkeät elämää parantavat tavarat hukkuu pian kaiken roskan ja sälän alle. ”Missä ne avaimet nyt oikein on?” ”Onko kukaan nähnyt mun silmälaseja?” ”Ääh kaikki puhtaat sukat on loppu!”… Tämähän saattaa kuulostaa tutulta jo ihan näinkin.
Jos taas tuota huonetta siivotaan säännöllisesti, kaikille tavaroille on omat paikkansa mistä ne on helppo löytää, kun niitä tarvitaan. Silmälasit on aina siellä piirongin päällä ja avaimet löytyy ulko-oven avaintelineestä ja puhtaita sukkiakin löytyy laatikosta. Myös ne ei niin hyödylliset tavarat on omilla järkevillä paikoillaan valmiina käytettäväksi, kun niiden aika on.
Pidä siis huoli että ne tärkeät tavarat, eli tavat ja rutiinit, jotka edistää sun elämää on mahdollisimman helposti löydettävissä.
Ennen kuin kirjaimellisesti alat moppaamaan asuntoasi otetaan konkreettinen esimerkki miten ne hyvät rutiinit pysyy puhtaina ja helposti käytettävissä.
Jos haluat käydä vaikkapa heti töiden jälkeen kuntosalilla, tee siitä mahdollisimman helppoa. Pakkaa treenilaukkuun tarvittavat tavarat jo edeltävänä iltana ja vie laukku valmiiksi eteiseen roikkumaan ovenkahvasta, jolloin se on helppo napata kantoon aamulla töihin lähtiessä.
Meinaako ruokavalion noudattaminen kompastella, koska kaapista ei oikein löydy mitään järkevää syötävää? Mitä jos teet terveellisesti syömisen mahdollisimman helpoksi itselle ja varaat kaappiin hyvin säilyviä – terveellisiä raaka-aineita muutaman aterian verran. Vaikkapa täysjyvänuudeleita, pakastettuja wok-vihanneksia ja katkarapuja, sekä kanamunia. Noista raaka-aineista saat 10-15 minuutissa loihdittua järkevän ja terveellisen aterian. On se ainakin pikaruokaa, tai eineksiä parempi vaihtoehto.
Kaiken A ja O on se, että pyrit tekemään hyvien rutiinien noudattamisesta mahdollisimman helppoa ja yksinkertaista itsellesi. Priorisoi ne hyvät tavat itsellesi niin tärkeiksi, ettei niistä laistaminen ole edes helposti perusteltavissa.
Sinun hyvinvointisi on tärkein voimavara elämässäsi, joten pidä hyvät rutiinit puhtaina ja helposti käytettävinä!
#rutiinihygienia