Voiko kotiharjoittelulla kehittyä?

Voiko kotiharjoittelulla kehittyä?

Voi. No niin siinäpä se tulikin, voit jatkaa sitä mitä olitkaan tekemässä… Eiku hetkonen, ootappa vähän!

Kotitreenillä voi kehittyä, mutta usein kehitys kaatuu A) laiskuuteen B) liian kevyeen treeniin.

Siinä missä kuntosalille, urheiluhallille, tai lenkille lähtö voivat jäädä tekemättä periaatteella ”huomenna sitten”, jää kotitreeni myös helposti tekemättä, tai se tehdään nopeasti pois alta puolihuolimattomasti.

Treenin on oltava monipuolista ja se on tehtävä kunnolla. Sen on todella haastettava sinua kehittymään. Kiikkustuolia muistuttavat istumaannousut ja puolittaiset punnerrukset ei saa aikaan kuin hetkellisen kehityksen ja lopulta turhautumisen, sekä motivaation laskun.

Onkin tärkeää keskittyä siihen itse treeniin ja treenattavaan lihakseen / liikkeeseen, treenipaikasta huolimatta.
Lisäpainoja ei välttämättä ole käytössä lainkaan, joten lähesty treenaamista muista näkökulmista.

Miten voit tehdä tavallisesta lisäpainottomasta kyykystä tarpeeksi haastavaa? Mainitaampa muutama idea:

– Vaihtelemalla toistojen tempoa
– Jännittämällä treenattavaa lihasta koko toiston ajan, joka toiston ajan.
– Pysäytyksillä. Pysähdy kyykyn alapisteessä sekunniksi, tai pariksi ja puske itsesi ylös. Näin joudut aktivoimaan lihaksistosi käyntiin jälleen eri tavalla.
– Vaihtelemalla liikkeen suoritusmatkaa (lyhyt liikerata vs. pitkä liikerata)
– Vaihtelemalla lepotaukojen pituutta.

Samoja ideoita voit käyttää kaikille lihasryhmille kotitreeneissäsi.

Kotitreenaaminen voi olla erittäin hyvä mahdollisuus kehittyä paremmaksi treenaajaksi monessakin mielessä. Kysymys kuuluukin, hyödynnätkö mahdollisuuden, vai jätätkö sen mielummin käyttämättä?

Jos olet tottunut kuntosalilla kävijä, älä jää tuleen makaamaan. Hyödynnä tilaisuus. Kehosi voi olla äärimmäisen vastaanottavaisessa tilassa kotitreeniä varten ja tulet saamaan reilusti kehitystä esimerkiksi paremman hermotuksen, liikkuvuuden ja hapenottokyvyn muodossa. Ja tämä kaikki on mahdollista saavuttaa omassa kodissa! Mieti miten tuo voi buustata kehitystäsi, kun taas pääset kuntosalille!

Aloittelija hyötyy aivan yhtälailla kotitreeneistä. Koordinaatiokyky, kehon liikeratojen hahmottamiskyky ja hermotus paranevat reilusti kotitreenillä. Voit ajan mittaan päättää haluatko syventyä vielä pitemmälle kotitreenaamisessa, vai siirtyä kuntosalille jossain vaiheessa.

Kotitreenaaminen on täysin aliarvostettua. Se vain vaatii hieman erilaista lähestymistapaa, kuin treenaaminen kuntosaliympäristössä!

Voit suunnitella treeniohjelmasi itse tai hyödyntää Reforin kotitreeniohjelmia, jotka löydät täältä.